Fluxys start marktbevraging naar de molecules van morgen voor de terminal in Zeebrugge

Brussel – Infrastructuurgroep Fluxys en dochterbedrijf Fluxys LNG peilen naar de interesse van de markt voor de invoer van koolstofarme molecules vanuit de terminal in Zeebrugge. Met dit marktinitiatief anticipeert Fluxys op de behoefte aan grootschalige decarbonisering. De bevraging loopt tussen november 2023 en februari 2024.

Als essentiële infrastructuurpartner neemt Fluxys actie naar de markt toe om de LNG terminal in Zeebrugge te verbreden naar een multi-molecule hub om ook koolstofarme en klimaatneutrale molecules in te voeren. Op die manier kan de terminal een aanzienlijke bijdrage leveren tot de energietransitie en de energiebevoorrading van Noordwest-Europa verder diversifiëren.

Zeebrugge Multi-molecule Hub

De Zeebrugge Multi-molecule Hub biedt rechtstreeks vanuit de zee toegang voor grote schepen om naast LNG ook waterstof en waterstofdragers aan te voeren. Vanuit Zeebrugge is er bovendien een directe aansluiting naar de grote industriële zones in België en Noordwest-Europa.

Infrastructuur met open toegang

De marktbevraging is voor de marktspelers een bijzondere kans om hun groeiende behoefte kenbaar te maken. Het marktmodel van de terminal biedt alle potentiële klanten open toegang tot de voorgestelde diensten. Ze kunnen hun interesse laten blijken voor een waaier van diensten voor koolstofneutraal bio-LNG of synthetisch LNG, waterstof, waterstofdragers, gecomprimeerd aardgas (CNG - Compressed Natural Gas) en conventioneel LNG. De eerste resultaten van de marktintenties worden voorjaar 2024 verwacht.

Pascal De Buck, Managing Director en CEO van Fluxys en Fluxys Belgium: "Met de Zeebrugge Multi-molecule Hub willen we een grote bijdrage leveren tot de versnelling van de energietransitie. Dit project sluit aan bij de federale waterstofstrategie en ondersteunt de Port of Antwerp-Bruges om een draaischijf voor groene energie te creëren in z’n havens. Ik ben fier dat we met Fluxys opnieuw vooruitdenken en werken aan de oplossingen die morgen en overmorgen nodig zullen zijn voor de industrie en de maatschappij in Noordwest-Europa."

Meer info over de Zeebrugge Multi-molecule Hub