LNG-bunkerbarge FlexFueler 002 geleverd aan eigenaren om de Antwerpse haven en regio te gaan bevoorraden voor een schonere scheepvaart

Fluxys en Titan LNG hebben de LNG-bunkerbarge FlexFueler 002 gebouwd om de scheepvaart te ondersteunen bij haar omschakeling naar schonere operaties in de Antwerpse haven en regio. Het schip zal vanaf februari 2021 vloeibaar aardgas (LNG) op grotere schaal beschikbaar maken als alternatieve scheepsbrandstof vanaf haar thuislocatie aan Kaai 526/528.

Zusterschepen FlexFueler 001 en FlexFueler 002 tijdens de laatste proeven in de Haven van Amterdam

Onmiddellijke verbetering van de luchtkwaliteit

De regelgeving voor het zwavelgehalte in scheepsbrandstof is strenger geworden en in de nabije toekomst zullen aanvullende milieubeperkingen worden opgelegd. LNG is daarom steeds aantrekkelijker geworden als alternatieve brandstof in de scheepvaart: het reduceert de uitstoot van zwavel en fijnstof onmiddellijk tot verwaarloosbare niveaus, terwijl ook de uitstoot van stikstofoxiden drastisch naar omlaag gaat.

Volledig klimaatneutrale keuzes onderweg

De FlexFueler 002 en de andere LNG-bunkerinfrastructuur in de Antwerpse haven hebben het voordeel dat er geen extra investeringen nodig zijn om in de toekomst volledig koolstofneutrale keuzes te bieden. Titan LNG, de langetermijnoperator van de bunkerbarge, heeft er alle vertrouwen in om kort na de start in februari 2021 vloeibaar biogas (uit organisch afval) of vloeibaar synthetisch methaan (van groene waterstof en afgevangen CO2) beschikbaar te stellen aan LNG-aangedreven schepen.

Flexibele bunkeropties

Het voordeel van de FlexFueler 002 is de flexibiliteit: binnenvaartschepen en coasters krijgen de mogelijkheid om overal waar ze laden of lossen met LNG gebunkerd te worden. De bunkerbarge zal opereren vanaf Kaai 526/528, waar Fluxys truck-to-ship bunkering faciliteert en Titan LNG een permanent bunkerpunt voor binnenvaartschepen exploiteert.

Laatste proeven en training van de bemanning

Fluxys en Titan LNG sloegen begin 2019 de handen in elkaar voor de bouw van de FlexFueler 002 en scheepsbouwer Kooiman Marine leverde onlangs het schip op. Titan LNG voert momenteel de laatste proeven uit en rondt de opleiding van de bemanning af.

Pascal de Buck, CEO van Fluxys: "We zijn trots om met partner Titan LNG de scheepvaartsector een belangrijke logistieke schakel te bieden om over te schakelen naar schonere operaties in de Antwerpse haven en regio. Het vooruitzicht om binnen afzienbare tijd met onze nieuwgebouwde bunkerbarge volledig koolstofneutrale opties te bieden sterkt ons in ons engagement om de energietransitie vooruit te doen gaan."

Ronald van Selm, CTO van Titan LNG: "We willen Kooiman Marine Group bedanken voor de bouw van opnieuw een LNG-bunkerschip dat een referentie in zijn soort is. We staan te popelen om dit schip toe te voegen aan onze vloot van LNG-bunkerschepen in eigendom of onder charter. Voortbouwend op de zeer vruchtbare samenwerking tijdens het ontwikkelings- en bouwproces, zijn we ervan overtuigd dat samen met Fluxys het bunkeren van LNG in Antwerpen binnenkort een dagelijkse bezigheid zal worden. Samen met de haven van Antwerpen hebben we al verschillende keren LNG geleverd met de FlexFueler001, zodat we onze klanten kunnen garanderen dat het veiligheidskader aanwezig is en functioneert."