LNG-terminal van Fluxys biedt volledige decarboniseringsopties door middel van innovatieve bio-LNG-diensten

Om volledige decarboniseringsopties te bieden voor zware vrachtwagens en schepen, organiseert Fluxys LNG een onderschrijvingsvenster voor bio-LNG-vloeibaarmakingsdiensten op de LNG-terminal van Zeebrugge. Deze innovatieve dienst ligt in het verlengde van de wens van Fluxys om bij te dragen tot een koolstofneutrale toekomst.

Onderschrijvingsvenster vanaf vandaag

Het onderschrijvingsvenster, dat open zal zijn van 9 tot 23 december 2021 om bio-LNG-vloeibaarmakingsdiensten te boeken, is een zeer aantrekkelijke opportuniteit voor terminalgebruikers om koolstofneutraal bio-LNG te leveren als biobrandstof voor zware vrachtwagens of schepen. Klanten zullen voor 3 jaar aan capaciteit kunnen boeken.

ISCC-certificatie

De LNG-terminal van Zeebrugge is gecertificeerd als een “conversie-eenheid” die biomethaan omzet in bio-LNG overeenkomstig het ISCC-kader (International Sustainability & Carbon Certification). Hierdoor kan de terminal deel uitmaken van een bio-LNG-bevoorradingsketen.

Fluxys-teams hebben een innovatieve manier ontwikkeld waarmee terminalgebruikers biomethaan kunnen omzetten in bio-LNG en in 2021 werden ongeveer honderd vrachtwagens en twee bunkerschepen met bio-LNG geladen. Hiertoe wordt gecertificeerd biomethaan dat het vervoersnet binnenkomt, omgezet in gecertificeerd bio-LNG en opgeslagen in cryogene tanks door gebruik te maken van kleine (her)vloeibaarmakingseenheden. De geldigheid van de garanties van oorsprong wordt gewaarborgd bij de omzetting.

Regelgevend proces

Na de marktraadpleging over een dergelijke bio-LNG-vloeibaarmakingsdienst in juli 2021 heeft de CREG de nieuwe regulatoire documenten goedgekeurd op 21 oktober 2021 en de tarieven op 2 december 2021.