Nieuw onderzoek: voldoende waterstof beschikbaar binnen bereik van de Europese waterstofruggengraat

• In een nieuw onderzoek schat het European Hydrogen Backbone initiatief de vraag naar waterstof in de EU en het Verenigd Koninkrijk op 2.300 TWh horizon 2050, wat overeenkomt met 20-25% van de toekomstige energievraag in de EU en het Verenigd Koninkrijk
  • Er is voldoende potentieel om die hoeveelheid te produceren als groene en blauwe waterstof binnen de EU en het Verenigd Koninkrijk, waterstofinvoer uit omliggende regio’s is waarschijnlijk

Download het rapport (PDF 7,7MB)

Vandaag publiceert het European Hydrogen Backbone (EHB) initiatief een analyse van de vraag naar en het aanbod en vervoer van waterstof over heel Europa in de toekomst. Het onderzoek is een aanvulling op de recent gepubliceerde EHB-kaarten met een waterstofleidingennet van bijna 40.000 km tegen 2040 dat 19 EU-lidstaten, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland zou verbinden.

Grote toekomstige waterstofvraag maakt van Europa een klimaatneutraal continent

De EU en het Verenigd Koninkrijk zouden tegen 2050 een waterstofvraag van ongeveer 2.300 TWh kennen, waarvan 2.000 TWh in de EU. Dat komt overeen met ongeveer 45% van het aardgasverbruik in de EU en het Verenigd Koninkrijk in 2019. Waterstof is cruciaal om de industrie te decarboniseren, meer bepaald de chemie (ammoniak en hoogwaardige chemicaliën), ijzer en staal en brandstofproductie. Naar verwachting zal waterstof ook een belangrijke rol spelen in de productie van afroepbare elektriciteit, als brandstof voor zwaar vervoer en in sommige landen voor de verwarming van gebouwen.

Europa kan zelfvoorzienend zijn voor groen en blauw waterstof, invoer is waarschijnlijk

Groene waterstof die in de EU en het Verenigd Koninkrijk wordt geproduceerd uit hernieuwbare stroom zou kunnen voldoen aan de totale verwachte waterstofvraag. De productie in de EU en in het Verenigd Koninkrijk van zulke hoeveelheden groene waterstof is echter maar mogelijk op voorwaarde van de publieke aanvaarding van een versnelde uitbreiding van de geïnstalleerde hernieuwbare capaciteit, de financiering, de regelgeving en de bepaling van kwaliteitsnormen. Naar verwachting zullen de economische aspecten van de productiekosten van groene waterstof verbeteren, wat een snelle opschaling mogelijk zal maken. Naast groene waterstof kunnen in Europa grote hoeveelheden relatief goedkope blauwe waterstof worden geproduceerd om zo de uitstoot snel te verminderen en het tempo van de transitie op te voeren. Uit het onderzoek blijkt ook dat waterstofinvoer via leidingen een aantrekkelijke aanvulling kan bieden op het binnenlandse aanbod.

Waterstofruggengraat is kostenefficiënt en essentieel voor een Europese grensoverschrijdende waterstofmarkt

Hergebruikte bestaande gasinfrastructuur speelt een cruciale rol om locaties van waterstofvraag en -aanbod met elkaar te verbinden. Met € 0,11-0,21/kg per 1.000 km zijn waterstofleidingen de meest kostenefficiënte optie voor vervoer van grote volumes over lange afstanden. Voor redelijke afstanden binnen Europa en naar omliggende regio’s doen ze beter dan vervoer per schip. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat bij vervoer van grote volumes energie met waterstof als het beoogde eindproduct, leidingen kostenefficiënter zijn dan het elektriciteitsnet om dezelfde hoeveelheid energie te leveren, zelfs zonder rekening te houden met flexibiliteitskosten zoals energieopslag.

"Ons nieuwe onderzoek toont aan dat waterstof voor verschillende sectoren van energievraag cruciaal zal zijn. En de waterstofruggengraat zal een hefboom zijn om in Europa vraag en aanbod met elkaar te verbinden en invoer tegen concurrerende prijzen mogelijk te maken," zegt Daniel Muthmann, coördinator van het EHB initiatief en hoofd van bedrijfsontwikkeling, -strategie, -beleid en -communicatie bij OGE.