LNG-terminal Zeebrugge: scheepsoverslag in kader van langetermijncontract Yamal begonnen

Op de LNG-terminal in Zeebrugge is eind december het schip Yenisei River geladen met LNG uit de pas in gebruik genomen LNG-opslagtank. De laadbeurt luidde de start in van het langetermijncontract voor scheepsoverslag dat in 2015 met Yamal Trade werd gesloten.

Pascal De Buck, CEO van Fluxys Belgium: “In lijn met de energietransitie maken onze LNG-diensten op de terminal in Zeebrugge energie met lage uitstoot beschikbaar. Ze openen ook de weg naar een onmiddellijk beschikbaar alternatief voor de scheepvaart en het vrachtverkeer om af te stappen van brandstoffen met een hoge uitstoot. Met de start van het langetermijncontract voor scheepsoverslag zetten we een nieuwe stap in de continue ontwikkeling van ons LNG-dienstenaanbod. De terminal is nu ook een volwaardige schakel in de logistieke keten voor de wereldwijde levering van LNG vanaf de Yamal-productieterminal in Siberië. De scheepsoverslag is een belangrijke nieuwe bedrijfstak en de haven van Zeebrugge zal het scheepsverkeer merkbaar zien toenemen.”

Vijfde LNG-opslagtank en bijbehorende procesinstallaties met succes in gebruik genomen

De LNG-terminal in Zeebrugge bouwde een vijfde LNG-opslagtank met een capaciteit van 180 000 m3 LNG en bijbehorende procesinstallaties in het kader van het langetermijncontract met Yamal Trade. Met de bijkomende capaciteit kunnen ijsbreker/LNG-schepen van de Yamal-productieterminal LNG overslaan naar conventionele LNG-schepen zonder dat twee schepen tegelijkertijd aangemeerd hoeven te liggen.

De bouw van de nieuwe installaties begon midden 2015 en begin december 2019 waren ze klaar voor testoperaties, die met succes werden afgerond. Met een laaddebiet van meer dan 12 500 m3 LNG per uur vanuit één opslagtank leverden de pas in gebruik genomen installaties prestaties van wereldklasse.

Tot 214 bijkomende LNG-schepen per jaar

In het kader van het contract van 20 jaar met Yamal Trade kan jaarlijks tot 8 miljoen ton LNG worden overgeslagen op de terminal in Zeebrugge. Dat komt overeen met mogelijk 214 LNG-schepen per jaar die bijkomend komen aanmeren. Voordat de nieuwe capaciteit in december beschikbaar kwam, deed de terminal sinds mei 2018 al een waaier overslagoperaties tussen twee tegelijkertijd aangemeerde schepen.