Fluxys versterkt zijn partnerschap in Trans Adriatic Pipeline AG (TAP)

TAP-aandeelhouders Fluxys en Enagás zijn overeengekomen de deelneming van 5% van medeaandeelhouder Axpo te kopen. Fluxys zal 1% van de deelneming van Axpo overnemen en het Spaanse Enagás 4%. Zo zullen beide bedrijven voor 20% partner worden in TAP zoals de andere aandeelhouders Snam (Italië), BP (het Verenigd Koninkrijk) en SOCAR (Azerbeidzjan).

Trans Adriatic Pipeline is eigenaar en exploiteert de gasvervoerinfrastructuur van de Griekse grens met Turkije via Griekenland, Albanië en de Adriatische Zee naar Zuid-Italië. De TAP-leiding van 878 km is het Europese deel van de Southern Gas Corridor van 3.500 km, waarmee aardgas naar Europa wordt vervoerd van het veld Shah Deniz II in Azerbeidzjan. Fluxys is sinds 2013 een partner in TAP toen de Southern Gas Corridor werd gekozen als het project bij uitstek om de bevoorrading van Europa te diversifiëren met gas van de Kaspische Zee.

De TAP-leiding heeft een capaciteit van ongeveer 10 miljard kubieke meter per jaar (mld. m³/j) en begon eind 2020 voor het eerst gas te vervoeren. TAP onderzoekt mogelijkheden om koolstofneutrale energiebronnen te vervoeren overeenkomstig de Europese energietransitiedoelstellingen.

Pascal De Buck, CEO en gedelegeerd bestuurder van Fluxys: "De Trans Adriatic Pipeline is een belangrijke infrastructuur voor de bevoorradingszekerheid van Europa en toont aan hoe belangrijk gediversifieerde bronnen zijn, zeker in de huidige internationale context. De overeenkomst van Fluxys met Enagás en Axpo benadrukt de uitstekende samenwerking tussen de aandeelhouders van TAP en onze zorg voor een evenwichtig bestuur van het bedrijf."

De transactie gebeurt onder de gebruikelijke voorwaarden en wordt naar verwachting gesloten in de tweede helft van 2023.