GRTgaz en Fluxys willen samen het eerste grensoverschrijdende waterstofvervoersnet met open toegang tussen Frankrijk en België ontwikkelen

Deze samenwerking tussen GRTgaz en Fluxys bouwt verder op het overleg over waterstof dat in Frankrijk en België in 2021-2022 werd gevoerd om de vervoersbehoefte voor waterstof van de marktspelers te evalueren. De twee gasvervoersnetbeheerders beslisten derhalve een marktbevraging te lanceren om een grensoverschrijdend vervoersnet voor koolstofarme waterstof met open toegang te ontwikkelen in de regio van Henegouwen.

Dit netwerk is concreet gepland tussen de industriezones van Valenciennes in Frankrijk en Bergen in België. Deze eerste waterstofinfrastructuur tussen België en Frankrijk, met een lengte van ongeveer 70 km, zal bijdragen tot de decarbonisering van dit bekken met een rijke gemeenschappelijke industriële geschiedenis. Dit project is de voorbode van de ontwikkeling van geïnterconnecteerde vervoersnetten voor koolstofarme waterstof in Europa in navolging van het initiatief "European Hydrogen Backbone".

Fluxys en GRTgaz lanceren een marktbevraging voor de marktspelers (Open Season)

Dit project heeft als doel de opkomende projecten voor de productie en het verbruik van koolstofarme waterstof in die regio met elkaar te verbinden, een grensoverschrijdende markt voor koolstofarme waterstof te bevorderen en te zorgen voor bevoorradingszekerheid, flexibiliteit en dynamiek in de regio dankzij een gedeelde infrastructuur.

De eerste fase van het project bestaat uit een marktbevraging om de economische belangstelling te bevestigen voor de bouw van een vervoersinfrastructuur in de grensoverschrijdende regio van Henegouwen. Op basis daarvan kunnen de eerste technische studies worden uitgevoerd.

Na de eerste bevragingen van de waterstofmarkt in Frankrijk en België in 2021-2022, waarbij marktspelers werden gepolst naar hun behoefte aan vervoersinfrastructuur, hebben Fluxys en GRTgaz de regio van Valenciennes in Frankrijk en de ruimere omgeving van Bergen die zich uitstrekt tot La Louvière en Feluy in België, geïdentificeerd als een zone met een groot potentieel voor de ontwikkeling van waterstof.

Op basis van die vaststelling beslisten GRTgaz en Fluxys samen te werken om een infrastructuur aan te bieden voor het vervoer van waterstof via een grensoverschrijdende leiding.

Een stap in de totstandkoming van een "Europese waterstofruggengraat"

In de uitdagende transitie naar een duurzame toekomst is koolstofarme waterstof een belangrijke energiedrager om de Europese doelstellingen voor koolstofneutraliteit te halen tegen 2050.

De voorgestelde infrastructuur is een eerste stap in de ontwikkeling van een geïntegreerd Europees vervoersnet. Ze past in de visie van de "European Hydrogen Backbone" die door 31 energie-infrastructuurbedrijven in Europa wordt onderschreven om de bevoorradingszekerheid voor de waterstofverbruikers te waarborgen en een gemeenschappelijke Europese markt op te richten.

"Dit nieuwe partnerschap met Fluxys maakt het mogelijk een nieuwe bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Europese waterstofmarkt en de decarbonisering van onze economie. In lijn met de territoriale projecten die we al uitvoeren (mosaHYc, RHYn, enz.) verheugt het me om met Fluxys samen te werken aan dit gemeenschappelijk grensoverschrijdend project dat de waterstofmarkt zal bevorderen en de grensoverschrijdende regio van Valenciennes een economische impuls zal geven", aldus Thierry Trouvé, algemeen directeur van GRTgaz.

"Bij Fluxys gaan we voluit om de waterstofmarkt te helpen zich snel te ontwikkelen. Het partnerschap met GRTgaz om een grensoverschrijdend netwerk te creëren tussen België en Frankrijk past volledig in onze algemene strategie om bij te dragen tot de aanleg van essentiële decarboniseringsinfrastructuur in België en naar de buurlanden. Met de ontwikkeling van onze infrastructuur willen we van België een draaischijf maken voor invoer en transit als onderdeel van de Europese waterstofbackbone", aldus Pascal De Buck, CEO van Fluxys.