Fluxys en Enagás kondigen verkoop Swedegas aan

De Belgische en Spaanse aardgasinfrastructuurbedrijven Fluxys en Enagás hebben vandaag aangekondigd dat ze een overeenkomst hebben ondertekend om samen hun volledige deelneming in Swedegas, de eigenaar en beheerder van het Zweedse hogedruk-gasnet, te verkopen aan FS Gas Transport AB.

FS Gas Transport AB is onrechtstreeks een 100%-dochtermaatschappij van het fonds European Diversified Infrastructure Fund II van First State Investment (“First State). First State, dat ook eigenaar is van het grootste gasdistributienet in Zweden, heeft Fluxys en Enagás benaderd met een bod om Swedegas over te nemen voor een totaalbedrag van 2.048 miljoen Zweedse kronen (ongeveer 192 miljoen euro). Beide bedrijven, elk met een aandeel van 50% in Swedegas, zijn akkoord gegaan met het voorstel. De verkoop wordt afgesloten nadat het akkoord wordt verkregen van de Zweedse mededingingsautoriteit.

In de voorbije drie jaar is Zweden onder Swedegas uitgegroeid tot een belangrijke groeimarkt voor kleinschalig LNG (vloeibaar aardgas) voor zowel de scheepvaart als de industrie. Swedegas is een voortrekker op het vlak van koolstofarm vervoer en heeft met succes de voorbereidingen voltooid voor een gezamenlijke balanceringszone met Denemarken.