Gereglementeerde informatie: Resultaten eerste semester 2022

Toelichting bij de markante feiten in het eerste semester van 2022 en de impact ervan op de financiële toestand van Fluxys Belgium

Persberichten – gereglementeerde info
  • Gereguleerde omzet stijgt tot € 287,4 miljoen (eerste semester 2021: € 277,9 miljoen) en nettoresultaat stijgt tot € 41,1 miljoen (eerste semester 2021: € 38,3 miljoen)
  • Infrastructuur én medewerkers draaien op volle toeren
  • Het energienet van de toekomst volop in de maak
  • Opslag in Loenhout meer dan 90% gevuld
  • Vervoerde volumes in de lift
  • Afbouw eigen klimaatimpact en bouw extra hervergassers op schema
  • Tariefverlaging voor vervoersdiensten

Financiële kerncijfers

Winst- en verliesrekening
(in duizenden euro’s)
30/06/2022 30/06/2021
Bedrijfsopbrengsten 287.430 277.900
EBITDA * 153.577 155.290
EBIT * 72.623 68.799
Nettoresultaat 41.111 38.319
Balans
(in duizenden euro’s)
30/06/2022 31/12/2021
Investeringen in materiële vaste activa 35.232 50.647
Totaal van de materiële vaste activa 1.862.163 1.902.037
Eigen vermogen 598.126 639.674
Netto financiële schuld* 665.105 846.046
Totaal van de geconsolideerde balans 2.894.022 2.634.514

* EBIT – Earnings Before Interests and Taxes: winst/verlies uit voortgezette bedrijfsactiviteiten, waaraan het resultaat van ondernemingen opgenomen volgens de vermogensmutatiemethode en de dividenden ontvangen van niet-geconsolideerde ondernemingen zijn toegevoegd. EBIT wordt gebruikt als maatstaf om de operationele performantie van de groep doorheen de tijd op te volgen.

* EBITDA – Earnings Before Interests, taxes, depreciation and amortization: winst/verlies uit voortgezette bedrijfsactiviteiten, vóór afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen, waaraan het resultaat van ondernemingen opgenomen volgens de vermogensmutatie-methode en de dividenden ontvangen van niet-geconsolideerde ondernemingen zijn toegevoegd. EBITDA wordt gebruikt als maatstaf om de operationele performantie van de groep doorheen de tijd op te volgen, zonder rekening te houden met de niet-kaskosten.

* Netto financiële schuld: rentedragende verplichtingen (inclusief leasingschulden), zonder regulatoire verplichtingen, en na aftrek van de thesaurie ten gevolge van transacties voor de vervroegde herfinanciering, 75% van de geldmiddelen, de kasequivalenten en de geldbeleggingen op lange en korte termijn (de resterende 25% wordt als reserve aanzien voor operationele doeleinden (werkkapitaal) en daardoor niet beschikbaar geacht voor investeringen). Deze indicator geeft een idee van het bedrag aan rentedragende schulden dat zou overblijven als alle beschikbare thesaurie gebruikt zou worden om leningen terug te betalen.

Omzet en nettoresultaat. De omzet van het eerste semester 2022 van de groep Fluxys Belgium bedraagt € 287,4 miljoen. Dat betekent een stijging van € 9,5 miljoen ten opzichte van de omzet van dezelfde periode van 2021, die € 277,9 miljoen bedroeg. Het nettoresultaat neemt toe van € 38,3 miljoen naar € 41,1 miljoen. De evolutie van de gereguleerde omzet en het nettoresultaat wordt voornamelijk verklaard door de evolutie van de componenten die door de gereguleerde tarieven moeten worden gedekt. Die evolutie ligt in lijn met het tarifair voorstel en is conform de tariefmethodologie 2020-2023.

€ 35,2 miljoen investeringen. In de eerste helft van 2022 bedragen de investeringen in materiële vaste activa € 35,2 miljoen, tegenover € 15,8 miljoen tijdens dezelfde periode in 2021. Daarvan ging € 19,3 miljoen naar projecten voor LNG-infrastructuur en € 15,9 miljoen naar vervoersprojecten.

Markante feiten

Infrastructuur én medewerkers draaien op volle toeren. De geopolitieke toestand in Oekraïne heeft de dynamiek op de gasmarkten en de richting van de stromen enorm veranderd. De vraag om aardgas vanuit België naar Duitsland en Nederland te doen stromen is bijzonder hoog en onze commerciële en operationele medewerkers geven het beste van zichzelf om onze essentiële dienst aan de samenleving ook in deze buitengewone tijden te verzekeren.

Ons net bevestigt eens te meer zijn rol als energiedraaischijf in Noordwest-Europa, met de terminal in Zeebrugge als belangrijke toegangspoort van zowel aardgas via pijpleidingen als LNG via schip. Die essentiële rol zorgt ervoor dat onze infrastructuur in de eerste helft van 2022 intensiever werd gebruikt dan ooit tevoren.

De activiteiten van Fluxys Belgium zijn gereguleerd. In die context wordt de winst voorafgaandelijk bepaald en wijzigt niet als er meer capaciteit wordt verkocht. De toegenomen behandelde volumes brengen dus geen extra winst mee voor de aandeelhouders.

Als essentieel infrastructuurbedrijf komt de veiligheid en de beveiliging van onze installaties op de eerste plaats en we volgen onze infrastructuur 24/7 op. Gelet op de huidige context werken we momenteel in een regime van verfijnde voorzorgsmaatregelen.

In de nieuwe context van veranderde stromen plannen we op korte termijn de as Zeebrugge-binnenland te versterken met een bijkomende pijpleiding tussen Desteldonk en Opwijk, parallel met de bestaande leiding, om bijkomende doorvoercapaciteit te creëren voor België en onze buurlanden. De investering in extra capaciteit heeft een bijzondere maatschappelijke meerwaarde voor de ondersteuning van de bevoorradingszekerheid omdat door de afronding van de L-H conversie tegen 2024 geen energiearm gas uit Nederland meer naar de Belgische markt zal stromen.

Bovendien anticiperen we op de energietransitie: we bouwen onmiddellijk een future-proof leiding die, in een later stadium, waterstof of andere koolstofarme moleculen vanuit Zeebrugge kan vervoeren, naar het binnenland en Duitsland.

Het energienet van de toekomst volop in de maak We hebben in de eerste jaarhelft belangrijke stappen gezet in de strategie om onze infrastructuur om te vormen en uit te bouwen tot complementaire netten waarin we onder meer waterstof en CO2 zullen vervoeren.

Onze concrete voorstellen voor waterstof- en CO2-infrastructuur met open toegang in verschillende industriële clusters (Antwerpen, Gent, Luik, Bergen, Charleroi) werden enthousiast onthaald door de Belgische industrie. De ruime marktrespons geeft duidelijk richting aan onze plannen voor de aanleg van nieuwe leidingen en het herbestemmen van bestaande infrastructuur. Fluxys Belgium wil in 2026 de eerste waterstof- en/of CO2-infrastructuur in België in de grond hebben.

Om die mijlpaal te halen, werken we nauw samen met onze klanten, de overheden, de distributienetbeheerders, aangrenzende operatoren in de buurlanden en andere stakeholders. Zo werken tal van internationale bedrijven in de verschillende clusters met Fluxys Belgium mee aan de haalbaarheidsstudie voor de ontwikkeling van het energienet van de toekomst.

Grensoverschrijdend zijn er de samenwerkingen met het Nederlandse Gasunie en het Franse GRTgaz om de waterstofnetten aan beide kanten van de grens met elkaar te verbinden. We bestuderen ook de doorvoer van waterstof en andere koolstofarme molecules naar Duitsland. Het zijn belangrijke projecten die de rol van België als energiedraaischijf in Noordwest-Europa bestendigen met de molecules van morgen en ze passen in een Europese visie van sterk verbonden waterstofroutes.

Tegelijkertijd werkt Fluxys Belgium voluit mee aan projecten om CO2 van industrie in België en de buurlanden af te voeren naar permanente opslagplaatsen of beschikbaar te maken voor hergebruik: o.a. Antwerp@C met de havenindustrie, Ghent Carbon Hub met North Sea Port en ArcelorMittal, en een 1.000 km lange onderzeese leiding van Zeebrugge naar Noorwegen met Noorse energiebedrijf Equinor. Op die manier ontwikkelt Fluxys essentiële infrastructuur die industrie de hand reikt om haar activiteiten te decarboniseren.

Opslag meer dan 90% gevuld. De Europese Unie verplicht ons land en de andere lidstaten om de gasopslaginstallaties dit jaar tegen 1 november voor minstens 80 procent te vullen. Europa wil met maximaal gevulde buffers de winter ingaan. Onze ondergrondse opslaginstallatie in Loenhout – de enige in België – was op 1 september voor 92 procent gevuld.

Vervoerde volumes in de lift. De vervoerde volumes in het net lagen 38 procent boven het niveau van de eerste jaarhelft in 2021. De volumes van grens tot grens verdubbelden nagenoeg tot 194 TWh, terwijl de volumes voor verbruik op de Belgische markt met 18% afnamen tot 88 TWh.

Het Belgische verbruik in het eerste semester evolueerde als volgt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar:

• Het vervoer naar distributienetbeheerders zakte met ruim 18 procent. (49 TWh)
  • De rechtstreeks aangesloten industriële bedrijven namen 11 procent minder aardgas af. (21 TWh)
  • Het vervoer voor de elektriciteitscentrales op aardgas daalde met ruim 25 procent. (18 TWh)

Afbouw eigen klimaatimpact op schema. Op onze LNG-terminal in Zeebrugge is de bouw van drie bijkomende hervergassers, de zogenaamde ‘open rack vaporizers’ (ORV), volop aan de gang. Naast een verhoging van de uitzendcapaciteit past de uitbreiding in het ‘Go for net 0’-project om onze broeikasgasemissies af te bouwen. We zitten op schema voor de eerste mijlpaal: de emissies tegen 2025 halveren. En tegen 2035 willen we dat onze activiteiten klimaatneutraal zijn.

Een ORV gebruikt de warmte van zeewater om LNG weer in gasvorm om te zetten. De technologie vervangt klassieke verwarmingsinstallaties en zorgt voor een aanzienlijk efficiënter energieverbruik en substantieel lagere CO2-emissies op de terminal.

De installatie van de extra hervergassers verloopt volgens schema. Begin 2024 worden ze in gebruik genomen.

Tariefverlaging.  In lijn met de tariefmethodologie heeft Fluxys Belgium in samenspraak met de markt en de federale energieregulator CREG voor de vervoersdiensten de tarieven sinds 1 juli met 10% doen dalen. De tariefdaling heeft geen impact op de resultaten van Fluxys Belgium.

De verlaging komt overeen met een teruggegeven totaalbedrag van 45 miljoen euro over 2022 en 2023. Ze ligt in de lijn van de wens van Fluxys Belgium en de CREG om de consument te ondersteunen in een context van hoge aardgasprijzen.

Voornaamste risico’s en onzekerheden voor het tweede semester 2022

De te verwachten risico’s en onzekerheden voor het tweede semester 2022 zijn niet significant geëvolueerd ten opzichte van de risicorapportering in het jaarlijks financieel verslag 2021. Verdere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk ‘Risicobeheer’ in het halfjaarlijks financieel verslag 2022.

Transacties tussen verbonden partijen

De transacties tussen verbonden partijen worden uiteengezet in Toelichting 11 van de verkorte halfjaarlijkse financiële staten in het halfjaarlijks financieel verslag 2022.

Financiële vooruitzichten

Het nettoresultaat van de Belgische gereguleerde activiteiten wordt volgens de tarifaire methodologie 2020-2023 bepaald door verschillende regulatoire parameters waaronder het geïnvesteerde eigen vermogen en de financiële structuur, alsook bijkomend toegestaan rendement als we bepaalde doelstellingen halen voor kostenbesparingen en/of minder uitstoot.

Het recurrente dividend zal blijven evolueren, hoofdzakelijk op basis van de bovenstaande parameters.

Op basis van de informatie ter beschikking op datum van vandaag is het bijzonder moeilijk om de impact van de oorlog in Oekraïne op de economie in te schatten.

Uitgaande van de situatie zoals die momenteel publiek bekend is, het essentiële karakter van de activiteiten van de onderneming en haar regulatoire omkadering voorzien we op dit moment voor 2022 geen belangrijke wijzigingen van het geconsolideerde resultaat van de groep Fluxys Belgium. De activiteiten van de groep zijn immers gereguleerd en de toegenomen behandelde volumes in onze infrastructuur brengen geen extra winst mee voor de aandeelhouders.

Gevolgen van de oorlog in Oekraïne

Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne in februari 2022 werden verschillende sancties getroffen tegen Rusland en Wit-Rusland, alsook tegen Russische en Wit-Russische bedrijven. De groep Fluxys Belgium is in die context niet actief op de Russische markt en heeft ook geen investeringen in Russische bedrijven. De groep Fluxys Belgium ziet geen aanwijzingen voor een waardevermindering.

In zijn activiteiten doet de groep Fluxys Belgium zaken met Russische bedrijven in overeenstemming met de Europese en nationale gasregulering en we werken volstrekt in lijn met het sanctieregime.

Gelet op het gereguleerde karakter van de activiteiten van de groep is het nettoresultaat zeer beperkt gevoelig aan eventuele dalingen in de behandelde volumes of andere elementen die tijdelijk ongunstige gevolgen kunnen hebben op de cashinkomsten.

Halfjaarlijks financieel verslag beschikbaar

Het halfjaarlijks financieel verslag 2022 van Fluxys Belgium met de verkorte financiële staten is beschikbaar via deze link.