Milaha Qatar van RasGas succesvol gelost aan de tweede steiger van de LNG-terminal in Zeebrugge

9 december 2016 – RasGas Company Limited (RasGas) heeft met succes de eerste LNG-cargo geleverd aan de tweede steiger van de LNG-terminal in Zeebrugge. Het lossen van het schip maakte deel uit van de operationele testen om de nieuwe installatie in gebruik te nemen.

De tweede steiger op de LNG-terminal in Zeebrugge is ontworpen voor de ontvangst van de kleinste LNG-schepen met een capaciteit van 2.000 m3 tot grote LNG-schepen met een capaciteit van 217.000 m3. Met de nieuwe installatie zal de terminal ook flexibel kunnen inspelen op de vraag naar gelijktijdige of dicht op elkaar volgende aanmeerbeurten: met twee steigers kunnen kunnen twee LNG-schepen tegelijkertijd worden gelost of geladen.

Nadat de afgelopen weken testen op de tweede steiger werden uitgevoerd voor het laden van kleine LNG-schepen, kon met de ontvangst van Milaha Qatar van RasGas de performantie van het lossen van grote LNG-schepen worden getest.

"De tweede steiger op de LNG-terminal in Zeebrugge vormt een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van de rol van Fluxys Belgium bij de invoer van LNG in Noordwest-Europa. RasGas is dan ook trots dat het via de levering van zijn cargo kon bijdragen tot de opstart van de installatie en feliciteert Fluxys Belgium met het succesvol lossen van de Milaha Qatar op de tweede steiger," aldus Khalid Sultan R. Al-Kuwari, Chief Marketing & Shipping Officer van RasGas.

"Fluxys Belgium is bijzonder tevreden met de vlotte levering van de RasGas-cargo en we kunnen nu de afrondende stappen zetten in de operationele testen voor de tweede steiger. De vlotte bereidheid van RasGas om de nieuwe installatie te helpen opstarten, getuigt eens te meer van de zeer vruchtbare samenwerking die we hebben opgebouwd sinds de ondertekening van de langetermijncontracten voor de ontvangst van LNG uit Qatar in 2004," aldus Pascal De Buck, CEO van Fluxys Belgium.